كل اللي عايزة تعرفيه عن..البودرة


علشان فعلا ماكياجك ينور، وتضيفي عليه لمسة من الجمال يبقى لازم تستخدمي البودرة، وده لأنها مهمة جدا ومكملة لماكياجك، لأنها بتخفي أي لمعة ممكن تكون موجودة في الماكياج وكمان بتثبته وبتساعد على إخفاء أي عيوب موجودة في الوجه.. وللبودرة أنواع كثير زي مثلا البودرة المضغوطة والشفافة والسائلة.... كمان فيه ألوان مختلفة للبودرة، زي مثلا الألوان الفاتحة المناسبة للبشرة الفاتحة، وأيضاً الروز المناسبة للبشرة الفاتحة على مصفر شوية، وأيضاً البودرة الأورانج أو المصفرة المناسبة للبشرة الفاتحة أيضا. ومن الصعب جدا إنك تستخدمي البودرة من غير ما تحطي كريم أساس، أو إنك تحطي كريم أساس من غير ما تحطي بودرة، إلا إذا كنت هتستخدمي شيء مضغوط مثل كريم الأساس المضغوط أو البودرة المضغوطة التي تستخدم بالماء، وأنا لا أنصح باستخدام هذا النوع بصفة يومية، لأن استخدامه بصفة دائمة بيجير الوجه، بالإضافة إلى أنه بيعطي طبقة جامدة على الوجه علشان كده بنلاقيه مناسب أكتر لماكياج السهرات. وعلى فكرة فيه ماركات كثيرة للبودرة، وسعرها عادة بيبدأ من 30 أو 40 جنيه إلى ما فوق 100 جنيه.... ومن الماركات دي "فلوريل"، "ريمال"، "برجوا"، "مادينا" و"نيفيا" اللي عندها فونديشن وبودر كويسين جدا، وعلى فكرة الماركة دي تحديدا متوفرة بجميع محلات الميك أب والصيدليات الكبرى، كمان خدي بالك إن ماركة "كريستان ديور" و"لوريال" كويسين جدا بس ثمنهم غالي شوية. إزاي توزعي البودرة؟! أفضل طريقة لتوزيع البودرة بتكون من خلال الفرشاة الكبيرة أو بالبدارة.... وياريت تستخدمي الفرشاة الكبيرة للتخفيف من البودرة وكريم الأساس، خصوصا لو كنت نازلة الصبح، لكن لو كنت نازلة بالليل يبقى ممكن تزودي من كريم الأساس والبودرة شوية، أو تستخدمي البودرة المضغوطة. وخدي بالك إن

• لو كانت بشرتك دهنية: هتلاقي إن أنسب حاجة لك هي البودرة المضغوطة، خصوصا في الصيف لأنها بتخفي أي لمعة أو دهون موجودة في البشرة. • لو كانت بشرتك جافة: هتلاقي إن أنسب حاجة هي إنك تستخدمي كريم مرطب، ثم كريم أساس ثم القليل جداً من البودرة... وده لأنك لو حطيتي بودرة كتير بشرتك هتقشر وتجير.

• لو كانت بشرتك عادية:

لو كانت بشرتك خالية من أي مشاكل ممكن تستخدمي بودرة وكريم أساس على خفيف، لأن كل ما كان الماكياج خفيف كل ما كان طبيعي وبسيط، لكن لو عندك حبوب أو أي مشاكل تانية في البشرة يبقى خدي بالك إنك تزودي كريم الأساس والبودرة شوية. مع البودرة كل مشكلة ولها حل!!!

-1-مشكلة عدم ثبات الماكياج من المشاكل اللي بتعاني منها بنات كتير.... وحلها هو إنك تضعي البودرة السائلة الشفافة، بعد كريم الأساس الإستيك أو الدهني، وده لأن البودرة السائلة الشفافة بتساعد على ثبات الماكياج وإخفاء أي مشاكل ممكن تكون موجودة في البشرة زي مشكلة الهالات السوداء.... وطريقة استخدامها سهلة جداً؛ كل الحكاية إنك بتحطي الفونديشن بالإسفنجة ثم البودرة بالبدارة بأسلوب الضغط ومش المسح.

-2-مشكلة تكبير أو تصغير الأنف من المشاكل اللي ممكن تحليها باستخدام البودرة وكريم الأساس، وده عن طريق إنك تحطي بودرة فاتحة على الطرف اللي فوق، بمعنى من أول الجبهة إلى أعلى الأنف، لكن الجانبين تحطي كريم أساس أغمق درجتين عن درجة البودرة، وبكده أنفك هتظهر بشكل أصغر من حجمها الطبيعي...والعكس طبعا لو أنفك كبيرة.

-3-الجبهة العريضة من المشاكل اللي بتعاني منها بنات كتير، ودي برضه ممكن تتغلبي عليها باستخدام البودرة وكريم الأساس، وده عن طريق إنك تغمقي جذور الشعر، بمعنى عدم تفتيح الجبهة بكريم الأساس بالإسفنجة، ووضع كريم أساس غامق من الحاجب الأول للحاجب الثاني، لكي لا تكبر الجبهة ثم بودر مضغوط غامق... والعكس لو أنت جبهتك قصيرة يبقى كبريها بوضع فونديشن وبودر فاتحين، بس حاولي إنك ما تطلعيش لمنابت الشعر، ولو حصل إنك وصلتِ لمنابت الشعر ممكن تمسكي قطنة صغيرة بنقطة ماء وتضعيها على شعرك لإزالة البودرة أو الأساس.

0 comments

شارك بتعليقك

الصفحة الرئيسية | حقوق القالب ل سامبلكس | مع تحيات ورود الحق